आध्यात्मिक शब्दों का शब्दकोश
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अंतःकरण : The inner origin of thought and feeling. मन (conscious mind), बुद्धि (wisdom), अहंकार (pride/ego), और चित्त (Subconscious mind, where samskaras, memories, likes, dislikes, desires, habits are stored in dormant form) – ये चार अंतःकरण हैं.
आसक्ति: किसी वस्तु के प्रति विशेष रुचि होना। Attachment.
स्पृहा: कामना, ख्वाहिश, या लोभ. Craving
मद – मत्सर: मद का मतलब है अहंकार और मत्सर का मतलब है ईर्ष्या या जलन.
निःस्पृह: लोभ या लालसा न होना
द्यूत / द्यत : Gamble
क्षोभ: हलचल, उत्तेजना, खलबली, तहलका, commotion.
द्रव्य: Wealth / Property / Substance / Matter
तमस् : Ignorance, Inactivity (arising from Tamoguna). Also refers to a sense of importance or pride arising from rajogun and wealth accumulation. While it arose from rajoguna, the sense of pride for wealth is Tam pradhan. This tamas resulted in the creation of tanmatras and played its role in creation. (Shrimad Bhagavat mahapuraan, 1st khand, page 201, 330)
तन्मात्रा या सूक्ष्म तत्व: The five tanmatras are Sound (Shabda), Touch (Sparsha), Vision (Roopa), Taste (Rasa), and Smell (Gandha), each corresponding to a specific sense organ. Tanmatras are subtle elements that combine to create the gross elements of the universe.
Sound is a property of Aakash/Ether. (Radio waves can travel in space)
Touch and Sound is a property of Vayu/Air.
Vision, Touch and Sound is a property of Agni/Fire
Taste, Vision, Touch and Sound is a property of Jal/Water
Smell, Taste, Vision, Touch and Sound is a property of Prithvi/Earth
पंचमहाभूत या पंचतत्व: Panchamahabhoot, or the five gross elements, are ether (Aakash), air (Vayu), fire (Agni), water (Jala), and earth (Prithvi).
वैकारिक: A sense of pride for knowledge acquired. It can arise from sattvagun or rajogun. This pride of knowledge played its role in creation by creating 10 अधिष्ठाता devtas for mind and senses. These devtas are:
पंचमहाभूत | अघ्यात्म (इन्द्रिय) | अधिभूत (विषय) | अधिदैवत (अधिष्ठातृ देवता) |
आकाश | कान (श्रवणेंद्रिय) | शब्द | दिशायें / दिग्पाल |
वायु | त्वचा (स्पर्शेंद्रिय) | स्पर्श / औषधि | अश्विनी कुमार (& वायु देव) |
तेज | नेत्र (दृष्टिेंद्रिय) | रूप | सूर्य |
जल | रसना | रस | वरूण देव |
पृथ्वी | नासिका (घ्रणेंद्रिय) | गन्ध | वायु |
पैरों (पाद) | गमन क्रिया | उपेन्द्र (भगवान विष्णु के रूप ) | |
दोनों हाथ (पाणि) | कर्म | इन्द्र | |
वाणी | वक्तव्य | अग्नि | |
पायु / Anus | मलत्याग | यम देव | |
उपस्थ / यौन अंग | जनमाना | प्रजापति | |
मन | संकल्प | चँद्रमा | |
अहंकार | अभिमान | रूद्र | |
बुध्दि | मन्तव्य / निश्चय | ब्रह्मा | |
चित्त | धारणा / संस्कार | क्षेत्रज्ञ / विष्णु |
Tejas: A sense of pride for activity. it comes from rajogun. It played its role in creating Intelligence and its 5 indriyas. And also Prana and its 5 karma indriyas as mentioned below:
ज्ञानेंद्रियां: Sensory faculties that that allow humans to perceive the world around them. These are: seeing/दृष्टिेंद्रिय या आंख, hearing/श्रवणेंद्रिय या कान, smelling/घ्रणेंद्रिय या नाक/नासिका, tasting/रसना या जीभ, touching/स्पर्शेंद्रिय या त्वचा. These senses serve as power/shakti for बुध्दि / wisdom.
कर्मेंद्रियां: These are organs of action involved in daily routine. These include वाक् / mouth to produce speech, पाणि / hands to grasp objects, पाद / feet for walking, पायु / anus to excrete, and उपस्थ / genitals to procreate. These senses serve as power/shakti for प्राण / prana.
वायु: प्राण, अपान, व्यान, उदान तथा समान-ये पाँच वायु हैं। ऊर्ध्व (ऊपर की ओर) गमन करने वाले तथा नासिका के अग्रभाग में रहने वाले वायु का नाम प्राण है। नीचे की ओर गमन करने वाले और पायु आदि स्थानों में रहने वाले वायु का नाम ‘अपान’ है। चारों ओर गमन करने वाले तथा सारे शरीर में रहने वाले वायु का नाम ‘व्यान’ है। कण्ठ में रहने वाले ऊर्ध्वं गमन करने वाले, एवं (मृत्यु के समय शरीर से उत्क्रमण करने वाले वायु का नाम ‘उदान’ है। शरीर के भीतर गये हुए खाये-पिये अन्न-जल आदि का समीकरण अर्थात् रस, रुधिर, शुक्र आदि के रूप में परिणमन या परिपाक करने वाले वायु का नाम ‘समान’ है।